Hiring manažer a spolupráce na náboru

Pracujete s hiring manažery? Máte problém uhlídat jak a zda vůbec pracují s kandidáty, které jim “připravíte na zlatém podnose”?

Nejste sami! Velmi často se setkávám s problémem, který označuji za problém komunikace mezi HR a liniovými - hiring manažery, kteří vstupují do procesu náboru mnohdy jako zadavatelé potřeby nových pracovníků do jejich směn, ale také jako konečný článek náboru, který má říct “ano, toho/tu chceme”.

Problém, který velmi často ve své praxi vídám, je založený na těchto úhlech pohledu:

  • 1. Hiring manažer má často svou velmi náročnou a vytíženou pracovní náplň. A současně vnímá, že nábor přeci není jeho práce ... od toho je přeci HR.
  • 2. Hiring manažer na “to” přeci nemá čas a už vůbec nemá čas dávat vědět kandidátům, kteří neuspěli, že je nechce. Ani dávat vědět HR, zda se s nimi již sešel nebo nesešel, zda je pozval nebo se jim nedovolal. Má jinou, důležitější práci.
  • 3. HR bojuje o každého kandidáta, ale pokud proces nestlačí na minimum času od odpovědi po vybrání a nástup, tak ve výrobních firmách často přichází i o desítky kandidátů. Což je při spojení bodu jedna a dva prakticky boj s větrnými mlýny.
  • 4. HR nemá na starosti jednoho nebo dva liniové - hiring manažery. Bývají to mnohdy čísla přesahující deset liniových manažerů, ale i desítky, pokud se jedná o firmu s pobočkami po celé republice. A na HR bývají mnohdy dva, tři HRisti. Většinou každý liniový manažer má vypsané dvě, tři pozice a na každou pozici v průměru deset kandidátů (přeci jen je těžká doba nedostatku lidí).

Pojďte si se mnou trochu započítat. Když na jednoho HRistu bude deset hiring manažerů a každý bude mít dvě otevřené pozice a na každou pozici budete mít pět kandidátů, se kterými budete chtít, aby si hiring manažer naplánoval pohovor, kolik kandidátů musíte hlídat každý den, že se s nimi něco děje? Kolik telefonátů a proseb, výhrůžek a připomenutí musí dát HRista liniovým manažerům za týden? Než dojdeme k samotnému výpočtu, tak v tomto místě si vždy uvědomím, že to poslední, co takový HRista řeší, je dát někomu vědět, že ho nechceme. Což je hrozné, smutné a jednoznačně to ničí celý brand zaměstnavatele a spouští to spirálu toho, proč nám neodpovídají žádní kandidáti. Mívám pro to pochopení, které ale neomlouvám, neboť je pro to jednoduché řešení, ke kterému se ještě na závěr dostaneme.

Tak a teď už konečně trochu té matematiky:

10 liniových manažerů x 2 otevřené pozice x 5 kandidátů na každou = 100 kandidátů, které musíte hlídat, zda se s nimi “něco děje” - zda už jim někdo zavolal nebo se jim nedovolal, domluvil se s nimi, sešel se s nimi na pohovor, dal vědět, že je nechce, že je chce, dal vědět HR atd. A to vše ideálně s každým do týdne, pokud chcete uspět v dnešním boji o kandidáta!

Na druhou otázku: Kolik telefonátů, výhružek a připomínek, …? je výpočet jednodušší. Matematicky zodpovězeno: limitně se blíží k nekonečnu a lidově řečeno “fakt hodně” 😂.

Tak pokud je toto Váš příběh nebo něco podobného, tak pro Vás mám dobrou zprávu! Umíme to řešit! Jak?

Představte si “idylku”, kdy vidíte, kdy a jak liniový manažer komunikuje s kandidátem. Ten, se kterým se nic neděje, tak Vás něco upozorní, ale hlavě to upozorní i liniového manažera. Všem kandidátům jedním mrknutím dáte vědět, že ho berete, nebo že si ho uložíte pro budoucí oslovení s jinou nabídkou. Liniový manažer nemusí nikam chodit ani se učit nějaký nový systém a vyplňovat formuláře a reporty, které stejně nikdo nečte. Jen mu vždy pípne mobil, že jste mu předpřipravili nového kandidáta. Vy hnedle vidíte, že mu volal nebo že si s ním už naplánoval schůzku. A jako třešničkou na dortu byste rovnou splnili podmínky chystaného GDPR 😂?

To není “idylka” to je pracovní doba personalisty, který používá náborový software Recruitis a k němu aplikaci do mobilu pro liniového manažera. 😳😲😮

Související články

29. 11. 2016

Co je ATS?

Strohá definice říká, že ATS (zkratka z anglického “Applicant Tracking System”) je elektronický informační systém pro podporu procesu náboru. Je to systém, který firmě dovoluje centralizovat na jedno místo veškeré informace o všech dílčích součástech náboru jako jsou: nabídky práce, uchazeči, životopisy a pohovory. Dále umožňuje jejich správu a podává nám podrobné informace o jejich aktuálním stavu v rámci jejich životního cyklu.

09. 09. 2016

Candidate experience

“Candidate experience” je termín, který se vztahuje ke kvalitě procesu náboru z pohledu uchazeče, jinak řečeno, ke kvalitě jeho “zážitku”. Není to ale jen zážitek ve smyslu něčeho neobvyklého, i když určitý “wow efect” (např. poukázka na slevu pro všechny neúspěšné uchazeče) dokáže určitě zážitek uchazeče umocnit.

15. 12. 2016

Digitalizace HR

Musíme být k sobě upřímní a konstatovat, že HR je v drtivé většině jedním z nejvíce zaostávajících oddělení ve firmě, co se týká digitalizace a používání smart technologií.